نام کاربر
رمز ورود
برو انصراف
         0
نورصالحی: اجرای طرح پروژه های دانش آموزی در مدارس دوشنبه 06 بهمن 1393 [12:26]
به نام خدا


طرح پروژه های دانش آموزی با ایجاد انگیزه در فرد، موجبات علاقه مندی او را برای کشف موضوعات جدید و فراگیری علل و نتایج آنها فراهم می آورد.

پس از آن، دانش آموز با رشد مهارت های فردی در رابطه با علائقش و بوجود آمدن آرزوهای دست یافتنی به دنبال عملی کردن آنها می رود و با دنبال

کردن پروژه ای که انتخاب کرده و به آن علاقه مند شده، قدم در راهی می گذارد که سرانجام او را به تحقق آرزوهایش می رساند.


اجرای طرح "پروژه های دانش آموزی" در مدارس، در قدم اول با برگزاری کلاس یا کارگاه ها خلاقیت آغاز می گردد.

برگزاری کلاس یا کارگاه نیازمند فراهم آمدن شرایط پیشنهادی زیر است:


الف) زمان:

به صورت پیوسته:

1- یک زنگ مشخص در هر هفته.

2- زمان مابین ورود دانش آموزان به مدرسه تا شروع کار رسمی مدرسه.

3- زنگ های تفریح.

4- وقت آزاد ظهر برای دانش آموزانی که ناهار را در مدرسه هستند.

به صورت مقطعی:

1- در مناسبت ها و جشن ها که مدرسه برنامه ویژه ای دارد.

2- بعد از تعطیلی مدرسه.

3- جمعه ها و روزهای تعطیل.


ب) مکان:

1- آزمایشگاه.

2- کارگاه.

3- هر مکانی که امکان انجام آزمایشات و فعالیت های عملی را داشته باشد.


ج) مخاطبین:

رده سنی: محتوای کلاس ها برای دوره اول و دوم دبستان و دبیرستان متفاوت است.

تعداد: تعداد مطلوب دانش آموزان در کلاس، بین 12 تا 15 نفر می باشد.


د) مدت:

مدت کلاسها می تواند از 15 تا 90 دقیقه باشد و طبیعتا محتوای کلاسها متناسب با مدت زمان آن خواهد بود. در کلاسهایی که مدت آن کمتر از 30 دقیقه

باشد، امکان درگیر شدن تمامی دانش آموزان در فعالیت ها میسر نمی باشد و دانش آموزان بصورت گروهی به فعالیت خواهند پرداخت.


ه) محتوا:

کلاسها شامل آزمایشات و فعالیت های عملی می باشد که در تمام موارد، دانش آموز شخصا در انجام آنها دخیل می باشد. این آزمایشات و فعالیت ها

در موضوعات زیست شناسی، هوافضا، شیمی، نور، حرارت، الکتریسیته، روباتیک، مکانیک، هنر و .... می باشد.


و) مسابقات:

در دوره های مشخص بصورت ماهانه یا فصلی، مسابقاتی در بین دانش آموزان برگزار می شود که با ایجاد رقابت بین آنها باعث می شود طرح های خلاقانه

جدیدی در ذهن دانش آموزان شکل بگیرد و آنها را در ادامه این راه یاری دهد.


ز) نمایشگاه:

در نظر گرفتن ویترین شیشه ای و تابلویی جهت به نمایش گذاشتن وسایل ساخته شده و فعالیت دانش آموزان در معرض عموم. تابلوی در نظر گرفته شده

می تواند به عنوان سایت دیواری این طرح باشد. بدین ترتیب که اخبار تازه و جذاب علمی و هنری، مقالات مرتبط، تصاویر جالب و هر موضوع خواندنی در آن نصب

می شود. همچنین می تواند طرح سؤالات دانش آموزان و پاسخ معلم مربوطه، شبیه به کامنت گذاشتن در سایت ها در این تابلو به نمایش درآید. درواقع این

تابلو مانند یک روزنامه دیواری خواهد بود که مدام بروز می شود و هم دانش آموزان و هم معلمین در ایجاد و تغییرات آن نقش خواهند داشت.