نظر به ویژگی
ارزش مقطعی دانش و فن آوری و
نیاز به روز رسانی و ارتباط منطقی آن به فن آوری های دیگر، ماهیتی شبیه به موجودات ارگانیک و زنده پیدا می کند. لذا ایده بسیار خوبی خواهد بود تا
مدیریت، ساختار و تغییرات آن نیز بصورت ارگانیک باشد. اهداف کلان سیستم محتوایی ارگانیک عبارت است از:
| پارادایم در حال شکل گیری جدید
| پارادیم سنتی
|
مدرسه |
- یکپارچه در جامعه است
- اطلاعات بدون محدودیت وجود دارد
| جدا از جامعه است
اکتفا به اطلاعات ارائه شده در مدرسه |
معلم | کمک به جوان برای یافتن مسیر صحیح آموزش
آموزش جوان جهت توانایی گرفتن آموزش مستقل
آموزش جوان برای ارزشیابی پیشرفت خودش
اهمیت دادن به مهارتهای ارتباطی | آغازگر آموزش است
آموزش دهنده مطالب درسی به جوان
ارزشیابی توسط استاد انجام می شود
کمتر به مهارتهای ارتباطی اهمیت می دهد |
جوان | بیشتر فعال است
انجام فرآیند آموزش در محیط آموزش و خارج از آن
بیشتر کار گروهی انجام میدهد
خودش سوال میپرسد
پاسخ سوالات را خودش می یابد
علاقه بسیار به یادگیری از خود نشان می دهد | بیشتر منفعل است
انجام فرآیند آموزش بیشتر در آموزشگاه است
کار گروهی کمتر انجام می دهد
کتاب و استاد برای او طرح سئوال میکنند
یاد میگیرد که باید به سئوالات پاسخ دهد
علاقه کمی به یادگیری دارد |
جامعه | در فرآیند آموزش بسیار فعال هستند
در اداره فرآیند آموزش همکاری دارند
مدل آموزش تمام عمر وجود دارد | به سختی در فرآیند آموزش شرکت می نمایند
بر فرآیند آموزش نظارت ندارند
مدل یادگیری مقطعی است |
اهداف کلان مبتنی بر فناوری و نیاز به برنامه ریزی در موارد ذیل، برای موفقیت |
خلاقیت | اثر مجموعه (شبکه) | کار گروهی | انعطاف پذیری | بازآفرینی خلاق |
- فرهنگ سازی
- مدیریت ارگانیک
- بالا بردن سطح هوشیاری
- اهداف مرحله ای تعریف شده
|
- استراتژی و برنامه ریزی دقیق
- ایجاد زیر ساختارهای فکری لازم
- ایجاد واحدهای پژوهش و برنامه ریزی محتوایی در هسته مدیریت مجموعه
- تربیت مدیر و معماران سیستم در زمینه های تخصصی برای طراحی و هدایت سیستم
|
مطالب بیشتر: